Bieżnik w nowej oponie i jego specyfika

Bieżnik opony jest jedyną częścią w naszym aucie, o której wiadomo, że posiada bezpośrednią styczność z nawierzchnią. Nic więc dziwnego, że dziś tak wiele uwagi poświęca się wyborowi właściwego ogumienia. Najlepiej skupić się na modelu, którego parametry będą odzwierciedlać nasze rzeczywiste potrzeby. Jeszcze zanim podejmiemy ostateczną decyzję, powinniśmy więc odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi o to, jakimi trasami jeździmy, jak często i jak długo.

Bieżnik i jego budowa

Skład mieszanki gumowej, na której bazuje bieżnik przeważnie jest podobny bez względu na to, z jakim modelem mamy do czynienia. Mamy zatem do czynienia z naturalnym lub syntetycznym kauczukiem, sadzą, krzemionką, a niekiedy także z elastomerami. Powinniśmy jednak pamiętać, że o jakości podjętej przez nas decyzji przesądzi nie tylko sam skład bieżnika, ale i jego poszczególne elementy.

W tym kontekście na pierwszy plan wysuwają się bloki bieżnika, a więc te elementy, które tak właściwie go tworzą. To właśnie one odpowiadają za dobrą trakcję opony. Bloki różnią się między sobą między innymi ze względu na swoją wielkość, kształt oraz samą konstrukcję. Innym ważnym elementem bieżnika jest żebro, a więc grzbiet znajdujący się na jego obwodzie. Tu również mamy do czynienia ze znaczącymi różnicami dotyczącymi konkretnych modeli, środek opony może być więc równie dobrze wzmocniony, jak i poprzecinany przez specjalne rowki.

Jeszcze innym ważnym elementem bieżnika są lamele, a więc wąskie szczeliny, których podstawowym zadaniem jest tworzenie łuków znajdujących się wewnątrz klocków bieżnika. Przeważnie ich rozmiar waha się od 0,3 do 1,5 milimetra, a jeśli poszukujemy opon zimowych, zagęszczenie lameli zawsze będzie większe niż ma to miejsce w przypadku tych opon, które są wykorzystywane latem. Także samym rowkom należy poświęcić nieco uwagi. Tym mianem określa się przestrzenie znajdujące się między blokami bieżnika i wcale nie trzeba być przesadnie uważnym obserwatorem aby dostrzec, że różnią się one zarówno ze względu na swój kształt, jak i wzór oraz wielkość. Bardziej zaawansowana budowa rowków poprawia jakość opony, wpływa też korzystnie na skrócenie drogi hamowania, co jest nie bez znaczenia bez względu na to, z jaką porą roku mamy do czynienia

Rowkowanie bieżnika jest terminem stosowanym po to, aby wskazać na układ oraz gęstość rowków znajdujących się na bieżniku opony. Takie przestrzenie muszą być zastosowane choćby po to, aby z większą łatwością usuwać wodę spod kół podczas poruszania się po drodze. Jeśli rowki są odpowiednio szerokie, szybkie a jednocześnie efektywne osuszanie czoła opony przestaje być problemem. Nie można też zapominać o tym, że z im większym polem rowków mamy do czynienia, tym mniejsza jest automatycznie łączna powierzchnia bloków. W przeciwieństwie do systemu rowkowania, dołki nie występują w każdym modelu. Nie pojawiają się jednak przez przypadek, a ich naczelne zadanie polega na chłodzeniu opony.

Pamiętać należy, że pewne ograniczenia na bieżnik nakłada samo polskie prawo i tak choćby minimalna jego głębokość to 1,6 milimetra.

Więcej o specyfice bieżnika opony przeczytasz nas https://mazdamarket.pl/opony/updx/wzory-zuzycia-opon-co-moze-powodowac-nierownomierne-zuzycie-opon.html.

 

 

Zobacz również

Nasz portal oferuje szeroką wiedzę z tematyki: pożarnictwa, sprzętu strażackiego, BHP, odzieży bezpiecznej, akcesoriów BHP, odzieży roboczej i wiele więcej. Zapraszamy!